Dala-Floda 14 - 16/6

Vill ni se bilder från denna träff så kan ni klicka här.

Jag blev riktigt glad i höstas när Ingemar från Dala-Floda kontaktade mig och frågade om vi ville komma ett gäng husbilar till Dala-Floda. Självklart svarade jag och vi hade under vintern och våren en del planeringssamtal om träffen.

Så blev det dags, vi körde in i Dala-Floda för första gången i vårt liv. Det var riktigt spännande vad Ingemar och orten hade att erbjuda. Det regnade när vi kom fram och några bilar hade redan anlänt. Vi ställde upp oss parallellt med varandra för att nyttja markiserna som regnskydd och därunder avnöts middagen. Denna gång kom det nya deltagare men även många återkommande. Det var bilar från Göteborg i söder upp till Nordmaling i norr.

Efter ett par timmar upphörde regnet och Ingemar hälsades oss varmt välkomna. Vi hade en trevlig kväll, som vanligt, innan vi gick till sängs. Dala-Floda kändes väldigt välkomnande och trevligt. På morgonkvisten var jag uppe tidigt för besök på lilla huset och fick då se de trolska dimmorna över Västerdalälven. Kameran fram, det blev några bra bilder.

Solen lyste över oss när det var frukostdags och vi åt frukosten ute med en fin utsikt över älven och den fina hängbron, Sveriges längsta trähängbro. Klockan 10 kom Tia vår guide och hämtade oss. Vi fick en mycket bra genomgång av orten och alla byarna som tillsammans utgör Dala-Floda. Tia bjöd på fika och vi avslutade guidningen med ett besök i den vackra kyrkan.

För några av oss var sedan det dags att gå eller cykla runt och titta på fler trähängbroar, en fin gammal stenbro, nyligen renoverad, och alla röda hus. De flesta sken av ny faluröd färg i den härliga grönskan. Ett övergångsställe för höns fanns också, gissningsvis det enda i Sverige?

Därefter samlades vi vid folkparken. Jag gillar folkparker, de blir ett nostalgiskt intryck och påminner om den tid alla umgicks i stället för att sitta var för sig hemma vid TV:n. Vid folkparken hade Eljas Motor ställt upp husbilar, personbilar och fyrhjulingar för visning. Eljas Motor sponsrade också lunchen, grillad korv med en riktig öl eller ett glas vin. Vi tittade på fordonen och det var säkert någon som funderade på en affär.

Efter visningen tog vi en biltur runt så att de som inte cyklat eller gått fick se samhället med sevärdheterna. Vi besökte också den gamla kvarnen samt en fin industrijärnväg som byggdes i skogen av ett par verkliga entusiaster. Tyvärr var det inte åkläge för det började dra ihop sig till middagen. Vi bestämde oss för att den järnvägen måste vi besöka vid ett annat tillfälle.

Ingemar hade beställt middagen och den åt vi på scenen i folkparken. Det var garanterat första gången någon i vårt glada gäng åt på en folkparksscen. Efter maten underhöll Ingemar med sång och gitarrspel. Lite senare på kvällen gick vi bort till puben inne i folkparksområdet , och där var det dans. Det var en s.k. fulpubskväll, alla klädde sig så fult de kunde, men med en viss finess. Det var riktigt roligt att se. Vi hann också med några svängar på dansgolvet med de andra från orten i den ljumma sommarnatten. Det var en riktigt härlig känsla och stämning. En promenad till bilarna på småtimmarna i gryningen kändes så härligt att vi blev sittande en stund vid husbilarna när vi kom fram innan det kändes lite svalt och då var beslutet lätt att gå till sängs.

Natten bjöd på ordentligt med regn, men då sover man bara bättre i bilen. På söndagsmorgonen var det lite svalare men det gick ändå att fika ute. Lotta fixade till en tårta till Gösta som fyllde år denna dag, så det blev en förstärkt frukost med tårta och gratulationer med sång till Gösta. Därefter lättade vi hemåt en i taget.

Jag vill framföra mitt varma tack till ELJAS Motor som ställde upp visade sina fordon och bjöd på lunchen. Tia är också värd att tacka för guidningen, men framför allt Ingemar och hans familj skall ha ett jättetack, dels för initiativet till träffen, dels för ett utmärkt genomförande. Jag vet inte hur många timmar Ingemar lagt ner på allt jobb. Vi kommer gärna tillbaka, men då skall du inte behöva lägga ner så mycket arbete, då får det bli lite enklare. Än en gång ett jättetack!