Öland 2011-06-01 - 06

Vill ni se bilder från denna träff så kan ni klicka här.

Det är alltid lika fascinerande att åka upp på Ölandsbron, backen upp och sedan utsikten på krönet, med bron som pekar rakt fram mot Öland. Klockan var ungefär nio på kvällen när vi satte hjulen på solens och vindarnas ö. Det var ytterligare några mil ner till Södra Möckleby där Inger och Ingemar skulle anordna årets första Husbilsträff i Kristi Himmelfärdshelgen. När vi körde in på planen var nästan alla där och vi fick ett mycket varmt välkomnande.

Sommarkvällen var ljum och det var skönt ute. Vi pratade och umgicks, åt lite nattamat och njöt innan det var dags att sova en stund inför nästa dag. Morgonen kom, vädret var härligt och frukost åts i det fria. Därefter förflyttade vi oss några kilometer för att få en väldigt intressant guidning av Walle, av Navet, bruksmiljön och Geologiska Trädgården. Det handlade om sten, jordens utveckling, det enorma tidsperspektivet och att Öland faktiskt befunnit sig utanför Afrika, men det är rysligt länge sedan.

Bruksmiljön med sina trälängor inrymde en lägenhet som såg ut som på den tid när stenen bröts. Vi fortsatte till den Geologiska Trädgården som visade mycket historia om sten och många stensorter och vackra formationer.

Efter en lunch vid husbilarna var det dags för en vandring längs Bergsstigen under kunnig ledning av Gunvor. Vi fikade i hembygdsföreningens lilla museum nere vid hamnen i Degerhamn.

På kvällen var det grillning och långbord. Det blev inte sängdags förrän efter midnatt, även om sista timmen fick tillbringas i husbilarna för att kvällen blev lite sval framåt natten.

Fredagsmorgonen infann sig och vädret var lika vackert. Vinden hade avtagit så värmen var påtaglig. Vi åkte iväg efter frukost i några bilar och började morgonens guidning i det stora stenbrottet söder om Södra Möckleby. Vår guide från Cementa, Tommy, berättade om både dagens och nittonhundratalets brytning av sten för att tillverka cement. Efter stenbrottet åkte vi ner till Cementas fabrik nere i Degerhamn. Där fick vi en pedagogisk genomgång av hur cement tillverkas. Inte visste vi att ugnarna var 104 meter långa och cylinderformade och dessutom roterade och hade en temperatur på 1400 grader i varmaste delen. I Degerhamn tillverkas den allra bästa anläggningscementen och även mikrocement för bl a gjutning i berg och tunnlar som kräver extra kapillärverkan på cementen.

Efter fabriksmuseet var det läge för en lugn eftermiddag vid husbilarna. Vi umgicks och löste minst sju världsproblem tillsammans och fikade. De som var intresserade fick ägna några timmar att forma smycken i silverlera utifrån naturens egna former. På kvällen var bord beställt på Kuriosaboden där vi alla åt en mycket god middag i kvällssolens sken i centrala Södra Möckleby. Innehavarna berättade sin historia om Kuriosaboden och hur de fann denna för att etablera verksamhet där. Vi gick hem mot bilarna mätta och belåtna.

Lördagen infann sig och vädret var fortfarande strålande. Vet inte hur Inger och Ingemar burit sig åt för att fixa detta men de hade definitivt lyckats.

Nu var det dags för en överraskning. Vi besökte en Ölandsgård med ca 150 mjölkkor som drevs av Jonas, inte helt okänd från Bonde söker fru. Här fick vi veta mycket om kor, mjölkmaskiner och mjölrobotar, det är oerhört intressant att se vad som händer innan mjölken hamnar hos Arla. De nyfödda kalvarna charmade de flesta. Jonas berättade om hur hög datoriseringen nu blivit i jordbruket där varje kossa följs upp med diagram, staplar och siffror för kornas hälsa och även för att säkra mjölkleveranserna.

Eftermiddagen var fri och vi spreds ut några timmar på södra Öland. Långe Jan, Grönhögen och Eketorp var populära mål innan vi träffades igen vid Sandby sockenstuga. Denna kväll var det lite blåsigt senare på kvällen, då satt vi inomhus i sockenstugan, vilket var ganska skönt. Middagen avnjöts och efter denna ordnade Bernt och Gunilla med tipspromenad.

Söndagsförmiddagen gav tillfälle till en lång frukost innan vi åkte iväg några kilometer för att ta en ordentlig promenad på Alvaret under ledning och guidning av Elisabeth. På Alvaret finns förutom en oerhört rik fauna (upp till åttio olika arter per kvadratmeter) även rösen, små vattenhål och hör och häpna, även guldfiskar i en av de små vattensamlingarna. Väldigt fascinerande. Solen och vinden är extra starka på Alvaret så de flesta behövde en eftermiddagslur efter vandringen.

Lite senare blev det fika och när solen började närma sig horisonten så togs grillarna fram och dukning gjordes återigen i sockenstugan då många nästan hade fått lite solfrossa. Vi åt en god middag och även denna kväll bjöds det på tipspromenad och kluriga frågor, något som uppskattades av alla.

När nationaldagen infinner sig på måndagen direkt efter Kristi Himmelfärdshelgen blev det en extra lång helg att ha träff. Inger och Ingemar har faktiskt med denna träff satt rekord i träfflängd, sex dagar med ankomst och avresedag. Och det har varit härliga dagar. Många intressanta guidningar, toppenväder, fina lokaler att kunna var i på kyliga kvällar och ett stort engagemang. Allting har klaffat perfekt.

Vi framför alla vårt jättestora tack till Inger och Ingemar för denna oerhört väl genomförda träff. Det blir svårslaget.