Höga Kustenträffen juni 2008
Vill ni se bilder från denna träff så kan ni klicka här.

Försommarens andra träff och första gången Husbilsträffen arrangerar en träff en långhelg. Många hade tagit ledigt på torsdagen för att förlänga helgen då sjätte juni, vår nationaldag detta år inföll på en fredag. Fem nya träffdeltagare hälsades välkomna på deras första Husbilsträff. Vi var totalt sexton bilar varav en buss.

Samlingspunkten var hotellparkeringen vid Höga Kustenbrons norra fäste som vi fått låna. Bilarna anlände under eftermiddagen och kvällen. Åke och Doris samt Rune och Anitha bjöd på fika och mackor vid ankomsten.

Långbordet var redan framställt vid ankomsten så det var bara att fylla på med sitt eget bord och stolar. Det här var en sådan där medelhavsvarm kväll utan mygg. Vi satt och åt, pratade och umgicks hela kvällen. Rune berättade om Höga Kustenbrons etablering och byggnad med alla tusentals kubikmeter betong och tusentals ton stål. Ett imponerande byggnadsverk. När vi sedan lade oss strax innan midnatt var det fortfarande över 20 grader varmt.

Lördagsmorgonen bjöd på sol och värme, frukosten intogs ute. Därefter körde vi ner till Lunde och Ådalens Bilmuseum. Det är ju inte riktigt säsong i början på juni, men en intressant visning fick vi ändå tack vare Torvald som vi tackar för att han öppnade enbart för oss. Man blir påmind om sin ålder när man kan strosa runt och titta på bilar som farsan haft när man var liten. Är de på museum redan …..

Därefter tittade vi på monumentet för Ådalskravallerna 1931 och de minnesstenar med text som berättar hur det gick till. Skrämmande.

Sen styrde vi färden mot Mannaminne. Det var häftigt att köra kolonn på sexton bilar. Vi valde gamla E4:an utan trafik, så en och annan vände sig om efter oss och vårt kilometerlånga husbilståg. Mannaminne är ett udda museum med prylar av olika storlekar både ute och inne, väl så sevärt. Några av oss valde att äta lunch där. Kålpuddingen och strömmingen kan verkligen rekommenderas.

Vi fortsatte turistvägen med kurvor och backar och enormt fina utsikter till Bönhamn, det lilla fina fiskeläget. Trots nationaldag och strålande väder med sydeuropeiska temperaturer var inget öppet. Vi fick nöja oss med att njuta av byggnaderna och miljön. Efter Bönhamn körde vi de sista kilometrarna till Barsta där en äng hyrts för vår parkering. Den var inte helt plan så klossar och kilar användes flitigt för att komma i våg.

Denna kväll var tyvärr lite blåsig, med viss kyla i vindarna. Gårdagskvällen temperaturer var bortblåsta. Vi grillade, åt och hade trevligt, väl påklädda och huttrande. Det blev inte lika sent denna kväll.

På lördagsmorgon kändes det lite varmare och temperaturen var på väg uppåt igen. Nästa aktivitet var att besöka Högbondens fyr och Vandrarhem. Då båten denna tid på säsongen bara gör en tur per dag så hade vi i förväg chartrat en egen tur för utresan. Återresan åkte vi med ordinarie tur. Vid Högbonden fick vi ta en promenad på sex hundra meter i riktning uppåt. Väl uppe bjöds det på en vidunderlig utsikt över havet, Höga Kustens alla klippor och formationer samt ner över själva ön vi var på. Fika och mackor intogs och Cajsa som arrenderar anläggningen berättade om historien kring fyren, människorna och miljön. Ett fridfullt lugn härskade och många kommer nog tillbaka för att tillbringa en natt eller två och njuta av stillheten.

Vi åkte tillbaka till Barsta. Nu var det dags för en skogspromenad till Rotsidans klippformationer. Det blev en vandring totalt på dryga fem kilometer. Men då fick vi njuta av fina klippor, saltstänkta berghällar och en strålande sol. Rotsidans klippor är som stora trappsteg som ligger i viss ordning och oordning, blandat med klapperstenar. Vi njöt i solskenet med vinden och solen och utsikten.

Väl åter i Barsta bjöds det på tipspromenad runt husbilarna. Första pris var att hålla tacktalet till arrangörerna, något som mottogs med viss hämndlystnad i blicken när det delades ut till den ovetande vinnaren.

Grillarna kom fram och vädret var åter varmt och skönt då vinden blåst bort. Vi hade en jättehärlig kväll (med tacktal), god mat, trevligt umgänge och många skratt.

Söndagsmorgonen infann sig, frukosten åts ute med strålande sol. Vi umgicks och sedan kom tiden för avfärd med många kramar. Hej då låter egentligen inte så bra, tyskans På Återseende är mycket bättre.

Vi tackar arrangörerna Doris, Åke, Rune, Anitha och Lasse för deras alla förberedelser och planering för att göra ännu en träff väldigt lyckad. Det är med glädje man får med sig härliga minnen att njuta av.