Husbilsträffens Tysklandsresa 2007
Bilder från resan hittar du HÄR.

Så var det dags igen för sommarsemestern och den årliga Tysklandsresan. Vi träffades som förra året i Heiligenhafen. Heiligenhafen har blivit lite av start och slutpunkt för oss. Man känner att här börjar kontinenten. Vi gick på samma restaurang som förra gången, vi börjar ju känna oss hemma här.

Morgonen efter hade vi drygt 35 mil på Autobahn ner till Lautenthal. Vi stannade till i Lübeck och gjorde en stadsvandring. Därefter fortsatte vi till Lautenthal i Harzbergen. Där slöt de andra upp som redan var i Tyskland och som inte anslöt i Heiligenhafen. Kvällen var långt ifrån så varm som förra året så vi kunde inte sitta ute någon längre stund.
Nästa dag började vi med att bese modelltågsmuséet i Lautenthal. Det häftigaste vi har sett med en oerhörd detaljrikedom. Vi åkte sedan till Goslar med alla de vackra stenskifferhusen. En gemensam lunch avnjöts under vackra valv vid torget när vi titta på klockspelet med alla figurerna. Sedan tog vi en promenad runt i Staden innan vi åkte tillbaka till Lautenthal. Då var det dags att ta en promenad på de branta sluttningarna i samhället och få del av utsikten mot de trädbeklädda bergen. Efter promenaden besökte vi en av restaurangerna i Lautenthal och åt en god middag, serverad på lokala varianter av trä- och smidesupplägningsfat. Natten bjöd på regn som de flesta nätter visade sig skulle göra, men det var ju OK om det var uppehåll på dagarna.

Ny dag grydde och vi med denna. Nu gick färden över Harzbegen ner till Nordhausen. Här skulle vårt besök i Peenemünde få sin fortsättning. De var nämligen hit man flyttade forskning och produktion av V1 och V2 raketerna när engelsmännen bombade ramper och byggnader i Peenemünde. Området utanför Nordhausen kallade Dora-Mittelbau och ingick i Mittelwerk som var kodnamnet för raketforskning och produktion i Tredje Riket. Peenemünde var fokuserat på raketer och tekniken kring detta, Dora-Mittelbau var fokuserat på minnesplatsen för alla de koncentrationslägerfångar som byggde tunnelsystem (5,3 km) och raketer. Det var en mycket speciell känsla att vandra runt i raserade tunnlar som varit förseglade i mer än 40 år och tänka på de 20 000 människor som fått sätta livet till för att bygga dessa och sedan producera raketer för en regim som håller en fängslad.

Vi fortsatte tillbaka upp i Harzbergen mot den lilla staden Stolberg, en riktig pärla bland pittoreska korsvirkesstäder. Stolberg hade en törnrosasömn under DDR-tiden men som vaknat upp och restaurerats till rena sagostaden. Här vandrade vi runt och njöt av miljön. Därefter åkte vi vidare till Wernigerode. Det visade sig att klockan blivit ganska mycket och det var dags att söka ställplats för natten. Vår överenskomna ställplats låg för långt bort så denna natt sov vi fyra bilar i Ilsenburg utanför Wernigerode, två bilar i Gronau och tre i Rinteln. När vi startade på morgonen började vi med att åka tillbaka till Wernigerode för att titta på staden och det vackra slottet ovanför som stolt höjde sig över stadens hustak och kullar. Återigen blickade vi ut över en vacker nejd och de mäktiga Harzbergen. Vi åkte sedan vidare mot ett litet samhälle, Delligsen, där vi läst oss till at det skulle finnas en stor tillbehörsbutik för camping. Det var lördag, vi kom på eftermiddagen och butiken var stängd. En fika fick ersätta butiksbesöket innan vi fortsatte till Rinteln där vi träffade de övriga. Några öl och några köttbitar på grillen samt det trevliga sällskapet gjorde kvällen till en höjdare. Vi satt under markiserna då regnet hälsade på oss med en kort och kraftig skur. Det gick dock bra för alla utom för en när vi skulle tömma markissvackan på vatten. Han fick byta tröja efter en kort och intensiv markisdusch. Något att skratta åt så här efteråt.

Efter nattens sömn började vi med att titta runt i Rinteln, en trevlig stad i lagom storlek med vackra byggnader. Därefter tog vi cyklarna och cyklade en bit efter floden Weser, till vår besvikelse var dock cykelvägarna lite för lång ifrån floden. En pilsner och en matbit under åkturen på en taverna släckte törst och hunger. Väl tillbaka vid husbilarna tog vi en ny promenad in till Rinteln och passade på att fika inne i stadskärnan. Det var då vi konstaterade att det är dyrare att fika i Tyskland än i Sverige. På kvällen åkte grillarna fram igen, utan regnskur. Vi beskådade en vacker solnedgång över flodlandskapet.

Nästa mål var Hameln dit vi styrde färden efter frukost. Hameln lever verkligen upp med sin råttfångarhistoria som bröderna Grimm skrev för flera hundra år sedan. Byggnader, vykort, figurer och statyer skvallrar om historien. När vi sett oss mätta på detta fortsatte vi mot Wolfsburg via Hannover och ytterligare en tillbehörsfirma för campingprylar. Wolfsburg är ju den stora Autostaden där Volkswagen byggs. Vi tillbringade eftermiddagen och nästa dag med att titta på gamla bilar på museet och nya bilar i utställningshallarna samt en rundtur på fabriken. 46 000 personer jobbar på fabriken där de tillverkar 3 000 bilar per dag. Största byggnaden var 300 m bred och 1,3 km lång. Nio växellok körde råvaror och prefabricerade detaljer på järnvägsvagnar in och ut ur fabriken. Det var häftigt att se hur plåtrullarna som kom på järnvägsvagnarna stoppades in i pressar stora som villor och ut kom motorhuvar, flyglar och karossdetaljer.

Efter besöket på Volkswagenfabriken var det dags att dela upp oss i två grupper. Några åkte hemåt eller fortsatte åt annat håll och vi andra fortsatte ner till den lilla staden Lübbenau i Spreewald några mil söder om Berlin där grillarna snabbt åkte ut och en god middag avnjöts. I Spreewald finns ungefär 150 mil kanaler, många små öar, fina hus och en annan kultur med folkslaget sorberna. Nästa morgon skulle vi åka handstakad pråm på kanalerna. Detta var verkligen en upplevelse. Lugnet, stillheten och tystnaden i denna oerhört vackra miljö var en riktig höjdare. Så här efteråt kan vi konstatera att här borde vi stannat i flera dagar. Men efter pråmturen hade vi bokade platser på Alexandrinenstrasse i Berlin. Vi körde de ca åtta milen in till Stadmitte Berlin och ställplatsen. Väl framme tog vi en promenad bort till Check Point Charliemuséet där vi ägnade några timmar med att ta del av en av mänsklighetens vansinnigheter, att mura in folk i ett land och stänga gränserna till ett brodersfolk. Efter besöket hittade vi en trevlig restaurang där vi åt en sen men god middag.

När nästa dag infunnit sig stod givetvis Berlin på dagordningen. Några åkte buss och några gick för att titta på Brandeburger Tor, Siegessäule (eller guld-Viktoria), Kurfürstendamm, KaDeWe, resterna av Berlinmuren, Gedächtniskirche, museer, slott och allt vad Berlin har att erbjuda. Olika restauranger provades, både till lunch och till middag. Efter att ha sett så mycket var det inget problem att somna den kvällen.

Så var det dags att påbörja hemresan. Efter vattenpåfyllning och toatömning bar det av mot Heiligenhafen. Det var Festival i Heiligenhafen så ställplatsen var välfylld. Men vi fick plats. Sen var det dags för den vanliga restaurangen och en fika efteråt vid bilarna i den ljumma sommarnatten. Morgonen därpå var det dags för bunkring och sen styrde vi färden mot Puttgarden och Danmark för att landa i Sverige igen. Vi har haft en härlig semesterresa med många upplevelser. Tack alla för trevligt umgänge.