Tysklandsresan 2005 med Husbilsträffen
Bilder från resan hittar du HÄR.
 
 
 


Under vintern 2004/2005 var det ett flertal som frågade om vi inte kunde göra en resa tillsammans till Tyskland. Några hade aldrig varit utomlands med sin husbil och ville ha lite sällskap/tips på första turen. Andra ville ha bara ha resesällskap och så fanns det några som ville göra en tur tillsammans men inte hade tankar var de skulle ta vägen.


Med tips och idéer formades så Tysklandsresan. Bordatlas med ställplatser, detaljerade kartor, tips från Tyska Statens Turistbyrå och egna erfarenheter fick utgöra underlaget för reseplaneringen. Ett datum bestämdes så att de som var intresserade kunde planera in resan på semestern.


Så kom resedagen. Vi var ett gäng som träffades i Helsingborg på kvällen den 16/7. Vi hade alla våra förväntningar. Tiden för att bekanta sig med varandra utnyttjades väl. Natten smög sig på och så kom avresedagen. Några fler hängde på när morgonen grytt och sen bar det av till färjan. Vi som skulle hem via Sassnitz passade på att köpa returbiljetten redan vid avresan så vi fick bästa pris.


Väl över i Helsingör tog vi den vackra Strandvägen ner mot Köpenhamn. Fina vyer och mindre slott till villor kunde beskådas från bilfönstret. I Köpenhamn gällde det sedan att hitta ut på motorvägen och sen bar det av till första rastplatsen när vi väl vikit av vägen mot Fyn. När vi närmade oss Stora Bältbron kom den sista med som anmält sig. Vi var nu elva bilar. Ett anmärkningvärt tåg med svenska husbilar plöjde fram på den danska motorvägen. Stora Bältbron forcerades med variation av priser beroende på vilken kö vi ställt oss i. Vi som betalade bästa priset kom undan med 305 dkr med en längd över sju meter.


Färden gick mot Egeskovs slott där vi fyllde upp parkeringen. Eftersom vi var 22 personer så fick vi rabatt i kassan. Parken, bil-och flygmuséet, motorcykelmuséet, och andra i parken ingående muséer betraktades. Husbilen från trettiotalet bygger på samma princip som dagens husbilar, möjligtvis lite robustare konstruktion vilket avspeglar sig på vikten.


Parkeringen utanför slottet lämpade sig bra för en övernattning om det inte var för skyltarna och personalens bemötande att här fick vi minsann inte övernatta. Det var bara att bege sig till närmaste camping i samhället Ringe. Elva husbilar fyllde upp campingen rätt ordentligt inför förskräckta danskar som trodde de skulle få en rofylld kväll. Nåväl, så sena blev vi inte, men vi hade det hejdundrande kul med historier, mat, öl och vin.


Morgonen därpå fortsatte vi över Fyn över Lilla Bält och ner mot tyska gränsen. Alldeles innan gränsen på danska sidan besökte vi Fröslevlägret, ett tyskt fångläger från andra världskriget där man internerade danska motståndsmän som gjorde allt för att sabotera för den tyska ockupationsmakten. I vakttornet satt kulsprutan kvar i sin ställning och påminde oss om de hemskheter kriget innebar.


Från lägret var det fri körning till Eckernförde vid kusten i Tyskland där vi samlades på en parkering alldeles intill ett stort trafikstråk. Några bunkrade upp med öl, vin och grillmat och till kvällen var det dags igen att ha trevligt tillsammans allihopa. Det krävdes mer eller mindre skohorn för att få in alla elva bilarna bland förvånade tyskar som säkert undrade om det var en svensk husbilsintervention det var frågan om. På parkeringen fann vi ytterligare en svensk husbil. Paret i bilen bjöds in till vår gemensamma middag och när det visade sig att de hade samma tankar som vi på resmål så beslöt de sig för att följa med oss, vi blev då tolv bilar. Vi som sov mot trafikstråket fick verkligen lära oss hur det kan kännas att sova på Essingeleden. Från klockan fyra var det fullt ställ med accelererande lastbilar.


Nästa dag hade vi morgonsamling och la upp resrutten. Vi valde att peka ut sevärdheter och tips och sen kunde alla åka som de ville, i grupp eller var för sig. Färden gick mot Kiel som vi själva passerade i gällande hastighet. Vi styrde resan mot den lilla staden Plön. Efter lite letande fick vi plats på parkeringen och kunde strosa runt i Plön. Gågatan kantades av affärer och restauranger.


Sen bar det av mot Lübeck där vi träffades på en stor parkering i närheten av stadsporten Holstentor. Vi gick runt i Lübeck och tittade i affärer och besåg sevärdheter. På kvällen gick vi tillsammans på restaurang. Det är rätt skojigt att komma in 24 personer och fråga efter gemensamt bord. Det fixade restaurangpersonalen, i eget rum till och med. Mat, öl, vin och historier avnjöts. Fikat intogs på parkering vid husbilarna medan Lübecks skymning övergick till natt. Vid fyratiden på morgonen var det dags för sirener och utryckning. Två nätter med stadsljud fick oss att ta beslut att nästa natt skulle nog tillbringas på en camping i lugn och ro.


Vid morgonsamlingen tipsades om att dagens sevärdheter var dels Lübeck, dels städerna Schwerin och Wismar. Efter en promenad i Lübeck styrdes färden mot Schwerin där vi tittade på stadskärnan och sagoslottet vid sjön. En god currywurst fyllde magen så att vi kunde fortsätta mot Wismar. Wismar var svenskt fram till 1903 så det fanns mycket som påminde om svenska tiden, bland annat Alter Schwede, ett fint gammalt hus. Spridda regnskurar gjorde att staden besågs mest från bilfönstret. En välbehövlig fika intogs nere i hamnen på parkeringen medan regnet avtog. Nu var det dags att åka vidare till campingen i Börgerende. Dit gick färden på små slingrande vägar med vackra alléer och fina vyer. Väl framme visade det sig att vi inte skulle rymmas på campingen. Men med en välvilligt inställd campingägare, vänlighet och förhandlingsteknik så fick vi plats allihopa. Kvällens väder kunde varit bättre. De flesta åt i sina bilar. Men vi var några som bestämt att vi skulle grilla och äta ute och det gjorde vi. Ett antal tyskar kunde från sina husbilsfönster se åtta tappra vikingar sitta ute i blåst och tidvis regn och avnjuta en god middag. Det gällde ju att visa att vi nordbor är av rätta virket. Campingen hade en pub och där intogs den sena kvällsölen tillsammans med ackompanjemang från fler historier. Skratten skallrade mellan glasen och humöret var som vanligt i topp.


På programmet nästa dag stod Rostock, shopping och sedan träffpunkt i Greifswald. Rostock bjöd på ihållande regn så fokus lades på shopping. Kluckande varor inköptes, befriade från svensk alkoholskatt vilket förhöjer smaken. Efter avslutad inhandling styrdes färden mot Greifswald. Några tog de större vägarna och vi andra tog småvägarna efter kusten och förbi Stralsund. Greifswald bjöd på en fin gratisparkering där vi stod på natten. Middag avnjöts under två markiser. Vi hade parkerat de största bilarna mot varandra med sina markiser så vi rymdes alla under dessa. I den sena skymningen tog vi en promenad i stan och tittade på de fina gavelhusen som renoverats.


Nästa dag var det dags för Peenemünde och ett besök i grannlandet Polen. Peenemünde har ett museum som visar tyskarnas raketforskning med V1-och V2 raketer under andra världskriget. Även flygplan från gamla Sovjet och en torpedbåt finns att se. Vi tittade på en intressant film om raketutvecklingen. Hade den haft engelsk text eller tal hade den varit ännu intressantare. När engelsmännen bombade Peenemünde efter V1/V2-raketernas bombräder i London flyttade den fortsatta forskningen och raketproduktionen till ett ursprängt berg i Nordhausen i mellersta Tyskland. Vi fortsatte dock mot samhället Ahlbeck vid polska gränsen och parkerade där. Till fots gick vi in i Polen och man kan märka stora yttre kulturella skillnader. I och med Polens inträde i EU hoppas vi på en snabb utveckling så att polackerna hinner ikapp oss andra. Vi handlade alla på den stora marknaden till mycket förmånliga priser. Framförallt var det många som handlade kläder och dylikt. Väl tillbaka i Tyskland styrde vi ner till en trevlig husbilsparkering vid kusten i Bansin. Dagen hade bjudit på sol och värme så halva gänget attackerade de meterhöga vågorna som bröt in mot land. Hejdlöst roligt tyckte vi som badade.
När middagen stod på bordet öppnade sig himlen och det blev en blöt middag under alla husbilsmarkiserna. Öl, vin och historier värmde det trevliga umgänget.


Nästa dag var splittringens dag. Några stannade kvar i Bansin ytterligare en dag, andra for mot Berlin och söderut mot nya mål. Vi var fem som fortsatte till Stralsund och mot Rügen. I Stralsunds stadskärna var det medeltidsmarknad med teater, gycklare, köpmän och riddare. Hansatiden upplevdes på nytt. De fina gavelhusen lyste i solen i alla möjliga färger. Vissa hus hade fina vapen i sina fasader. Stralsund visade sin bästa sida.


På knaggliga gator styrde vi färden bort mot Rügen där målet var badorten Binz. En i gänget fick punktering strax utanför Binz. Vi hjälptes alla åt att byta hjul. Det visade sig att det behövdes två domkrafter och ett glatt gäng med starka grabbar och glada tjejer för att fixa detta. Sen var det dags för intåg i Binz till husbilsparkeringen. Vi grundade med några öl i kvällssolen innan vi alla gick på en grekisk taverna där portionerna hade den storleken att ingen kunde tömma tallriken helt. Med några plastpåsar till hjälp ordnade vi doggybags till de medföljande vovvarna som helt struntade i om det var grekisk anrättning eller mattes hemmagjorda. Då det var festival i Binz bjöds det på fyrverkeri vid midnatt som var något alldeles extra. Efter en härlig kväll med ytterligare historier och umgänge så kändes de utsträckta lakanen i sängen alldeles extra sköna.


Gryningen den sista dagen i Tyskland bjöd på uppehållsväder med behagliga temperaturer. Vi körde några kilometer till Prora där Tredje Riket byggt ett badhotell med 10.000 rum. Det är fyra tättstående byggnader som tillsammans är 4,5 kilometer långa efter stranden. Det mesta står öde men några muséer finns inrymda. Vi tittade runt i ett av dem och såg på historien om hotellbygget.


Sen var det dags att skiljas igen. Två bilar åkte ner mot Stralsund och vi andra tre åkte till färjeläget i Sassnitz där en fika intogs innan vi åkte ombord på färjan. Vi sista tre skildes i Trelleborg vid 22-tiden på kvällen där vi fortsatte var och en för sig, några hemåt, någon mot nya mål. Vi har alla haft en härlig vecka och funderar redan på en ny resa nästa sommar där Moseldalen kanske skulle kunna vara ett bra alternativ.



Lasse
numera med titeln Husbilsträffsreseledare